Met de trein naar Jo’burg, tjoeke tjoeke tuut

Het vliegtuig is voor de meesten onder ons de meest logische keuze om een lange afstand te overbruggen. Wij daarentegen proberen het gebruik ervan zo veel mogelijk te reduceren. In Zuid-Afrika heb je op het vlak van openbaar vervoer niet superveel mogelijkheden. Zo is het huren van een auto nagenoeg het enige alternatief. Van het bestaan van luxetreinen tussen Kaapstad en Johannesburg, zoals die van ROVOS of Blue Train, hadden we al gehoord, maar reizigers Astrid en Jude maakten ons erop attent dat op hetzelfde traject ook een normale passagierstrein rijdt. Om de terugvlucht naar België te halen, nemen wij de trein van Kaapstad naar Johannesburg als ecologisch, alternatief transport op het vliegtuig.

Het treinstation in Kaapstad is centraal gelegen. Het is de plaats waar je ook de Blue Train en ROVOS Rail vindt, de luxetreinen die hetzelfde traject rijden. Die liggen ver boven ons budget en wij opteren voor de Tourist Class. Daar krijg je je eigen coupé om een comfortabele overnachting te hebben.

Tijdens het 26 uur lange traject tot Johannesburg Park Station doorkruis je een groot deel van het prachtige land. Je kan letterlijk naar buiten blijven staren. De wijnvelden, de prachtige bergen en de open vlaktes wisselen elkaar af en maken de reis onvergetelijk. Af en toe zie je een charmante, eenzame boerderij of een kudde koeien grazen; er is altijd wel iets te zien. Het is geen rechte lijn, en soms maak je hier en daar een omweg die je graag begroet als je naar buiten kijkt. Bovendien rijd je vlak naast Kampfers Dam in Kimberley, waar deze keer wél een grote troep flamingo’s in waden.

Kampfers Dam in Kimberley with flamingo's in the lake
Shozoloza Meyl

De trein heet Shozoloza Meyl, naar het bekend Zuid-Afrikaans nummer, maar daarnaast betekent het ook “ga voorwaarts”. Het voertuig beschikt over slaapwagons en normale coupés voor mensen die vroeger moeten afstappen. De mensen die het hele traject afleggen, hebben de mogelijkheid om andere voorzieningen te gebruiken zoals een diner met beperkte etensmogelijkheden (voor vegetariërs is er enkel een toast met kaas en tomaat beschikbaar) en douches. Daarnaast kan je ook nog drank kopen. De openingsuren variëren en na 9 uur moet je er niet meer op rekenen dat je nog iets kunt bestellen.

In je eigen vertrek, met alles erop en eraan, staan 2 zitbanken die ook dienstdoen als bedden, maar ook twee openklapbare bedden daarboven. Het tafeltje kan je inklappen en dan verschijnt er een kleine wastafel. Bovenaan vind je een klein compartiment, waar je je grotere spullen kwijt kunt en een verwarmingstoestel zorgt ’s avonds voor de noodzakelijk warmte. Tijdens de nacht, als je door de Karoo rijdt, dalen de temperaturen fel. Voor de veiligheid zetten wij het verwarmingstoestel af, maar zonder degelijk beddengoed blijft het moeilijk om je warm te houden. Een slaapzak of een dik deken meenemen is aan te raden. Je kan beddengoed vragen aan het personeel voor R 70 (€ 4), maar dat is enkel een onderlaken, een laken zelf en een kussen vergelijkbaar met dat van een vliegtuig.

Vrijdag de 13de

Bijgelovig zijn we niet, maar het valt wel op dat onze treinrit op vrijdag de 13de plaatsvindt. In de buurt van Gouda, net na Paarl, komen we tot stilstand. Op zich niet verwonderlijk, want de trein moet hier en daar wel eens stoppen voor een rood licht, maar als we na een kwartier nog niet opnieuw vertrokken zijn, beginnen we ons wel vragen te stellen. Niet veel later komt de manager van de trein ons melden dat de locomotief het begeven heeft en er een nieuwe van Kaapstad moet komen. We hebben dus een vertraging van zeker 3 uur en onze vlucht naar huis kunnen we vergeten.

We doden de tijd met een mooi uitzicht aan onze zijde terwijl het treinpersoneel ons regelmatig op de hoogte houdt van de situatie: een wezenlijk verschil met de NMBS. De treinmanager heeft ondertussen niet stil gezeten en al gepolst bij eindstation Johannesburg voor alternatief vervoer voor ons, zodat we toch tijdig onze vlucht halen. Onze uiterst sympathieke buren Michael, een Nederlander, en Sean, een Zuid-Afrikaan beslissen om met ons mee te gaan op dat vervoer. Niettemin moet de treinmanager van de volgende shift de logistiek verder opvolgen en het vervoer verzekeren.

Vervroegd afstappen

Rond middernacht kruisen we de trein die vertrokken is vanuit Johannesburg en stapt een deel van onze oorspronkelijke crew over op de andere trein die verder rijdt richting Kaapstad. De crew van Johannesburg reist met onze trein terug naar hun vertrekpunt. De treinmanager is al op de hoogte van onze problematiek en communiceert ook op regelmatige basis over onze aankomsttijd en ons vervoer. Hun schatting is dat we 4 uur later dan voorzien de eindbestemming zouden bereiken, maar aangezien dat nog steeds te laat is, nemen we het vervoer richting de luchthaven.

In Klerksdorp stappen we af en na even te wachten op Tumi, onze chauffeur, stappen we met ons vieren in het taxibusje. Dankzij een kordaat optreden van de crew zitten we na een stressvolle dag tijdig op de luchthaven.

Het alternatief transportmiddel de trein houdt halt in Kimberley op zijn reis naar Johannesburg
Bereid je reis voor

De temperatuur in de Karoo daalt ’s nachts zienderogen, en door de koude is het moeilijk om de slaap te kunnen vatten. Aangezien wij geen dikke lakens of slaapzakken bij ons hadden, hebben we ons warm proberen te houden met een combinatie van handdoeken, truien en andere kledij.

Sean was bij de heenrit zwaar ziek geworden en raadt ons aan om het eten van het restaurant te vermijden. Met een toast kaas-tomaat en frietjes kan je niets misdoen, dus dat risico nemen we nog, maar neem zeker je eigen eten met je mee. Een basis EHBO-kit tegen reisziektes kan je helpen in benarde situaties.

Het water van de kraan is niet drinkbaar dus neem zelf voldoende water mee voor de hele rit. In het slechtste geval kan je nog kleine PET-flesjes kopen in de diner, maar dat brengt meer plastiek afval met zich mee.

Wat moet dat kosten?

Voor de duurdere maatschappijen start het prijskaartje vanaf R 22.350 (€ 1.396) en dan word je verondersteld extra chique kleding mee te nemen. Met het standaardpakket van de Tourist Class ben je een heel pak goedkoper af. Zo betaal je R 690, wat omgerekend € 43 is, maar als je online boekt, komt daar nog een administratiekost van R 120 (€ 7,5) bij. De trein raakt vaak vol geboekt, hoewel bij ons vele coupés leeg stonden. Ben je op voorhand in Kaapstad dan kan je rechtstreeks bij het loket boeken, maar anders is een online boeking aan te raden.

Wij vinden het een aangename manier om het land te doorkruisen, maar heb je afspraken staan, raden we het af. Je hebt een reëele kans op vertraging en je moet marge incalculeren. De kostprijs is wel lager dan een vliegtuig en je ecologische voetafdruk is ook niet zo groot. De trein naar Johannesburg, Kaapstad of eender waar in Zuid-Afrika is een alternatief transport voor iedereen en wij zijn zonder meer fan!

Wine ranks in front of a mountain
Wine ranks in front of mountain in South Africa
De trein verlaat Kaapstad op weg Johannesburg, een alternatief transport

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *