De grens over: Lesotho en Zuid-Afrika

geplaatst in: Lesotho, Zuid-Afrika | 0

Wil je een bezoek brengen aan Lesotho, dan moet je eerst in het land geraken. Kom je niet via de plaatselijke luchthaven dan zijn er slechts 13 officiële grensovergangen beschikbaar om de grens over te steken. Graag delen we onze ervaring om meer duidelijkheid te verschaffen over de tegenstrijdige informatie die je online kunt vinden.

Een grensovergang zonder risico

De meeste grensovergangen zijn goed berijdbaar, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. De westelijke zijde van het land is minder ruw, aangezien in het oosten de Drakensbergen liggen, maar je vindt ook uitlopers langs de noord- en zuidzijde van het land. De beter berijdbare wegen vind je dus meer richting hoofdstad Maseru en in het noordwesten, bij Ficksburg en Fouriesburg, en in het zuidwesten in de laagvallei rond de rivier Caledon/Mohokare. Dit zijn wegen die volledig of grotendeels zijn geasfalteerd en waar je met een gewone auto zonder problemen kunt binnenrijden.

Een grensovergang voor avonturiers

Je hebt ook andere grensovergangen die zorgen voor wat meer spanning. De Sani Pass staat hoog aangeschreven, maar ook – de niet officiële – Ongeluksnek Pass in het zuiden lijkt niet te versmaden. Het zijn de enige plaatsen waar je verplicht wordt om met een 4×4 te rijden en dat voor je eigen veiligheid. Het kan er modderig zijn en de grens kan afgesloten worden als het weer het niet toelaat om erover te rijden.

Ook in het noorden, in de buurt van het Golden Gate National Park vind je de Monantsa Pass bij het stadje Phuthaditjhaba. Het lijkt een interessante grensovergang als je het park bezoekt, maar ook deze weg vraagt veel van je auto. Bovendien zijn er bronnen die vermelden dat – net zoals met die aan Ongeluksnek – er geen grenscontrole is aan de kant van Lesotho. Het kan moeilijkheden geven onderweg – of als je het land wilt verlaten – aangezien er dan geen stempel in je paspoort staat van je binnenkomst. 

Onze grensovergang: Qacha’s Nek & Sani Pass

Wegens logistieke redenen was de zuidoostelijke kant onze in- en uitgang. We verbleven in Underberg om de volgende dag de grens over te steken aan Qacha’s Nek. Je kan er met een gewone wagen de grens oversteken, maar dat is dan wel een uitdaging. Lesotho ligt namelijk op hoogte en meerdere grenscontroles vragen om een fikse beklimming. Dat is met Qacha’s Nek niet minder. Bovendien zijn de 23 kilometer, waarvan dus een gedeelte fiks naar omhoog loopt, op een soms moeilijk berijdbare aardeweg en is dat een extra moeilijkheidsfactor. Zodra je boven bent en de grens oversteekt met Lesotho, ligt de aardeweg achter je en zit je terug op een asfaltweg die doorloopt tot hoofdstad Maseru.

Om het land te verlaten waagden we ons aan de afdaling van de Sani Pass. Soms is het zweten, maar als je geen zotte dingen doet, ben je nooit in gevaar. Zelfs voor iemand die nog nooit met een 4×4 wagen heeft gereden, is de Sani Pass zeker doenbaar. Zorg er wel voor dat je tank nog genoeg benzine heeft, want in de buurt van de grenscontroles is er geen tankstation. Hou ook rekening met de zonsopkomst en – ondergang, want je wilt voldoende kunnen zien wanneer je de Sani Pass bedwingt.

Onze conclusies

Je vindt veel tegenstrijdige informatie op het internet terug over de openingsuren van de verschillende grensovergangen. Als we het internet moesten geloven, stonden we 2 maal aan een gesloten grensovergang, maar toch waren ze beide open tot 18 uur. Informeer je bij de lokale bevolking zodat je weet wat je kan verwachten.

Heb je de financiële kracht niet om een 4×4 te huren, dan kan je dat laten, maar dan ben je gelimiteerd in je mogelijkheden. Niettemin kan je het land ontdekken en het doorsteken van noord naar zuid, waarbij je het grootste gedeelte op asfalt rijdt. Niettemin zouden we aanraden om niet het goedkoopste model te huren bij een huurmaatschappij. Klasse B en C zijn niet veel duurder dan klasse A, maar de auto’s hebben veel meer vermogen die je vlot over de steile bergen brengt.

Daarnaast is Underberg geen goede uitvalsbasis om richting Qacha’s Nek te rijden. Voor de Sani Pass is het veruit de beste optie, maar als je naar Qacha’s Nek wilt rijden, ben je nog een tijdje onderweg. We zijn, achteraf gezien, ervan overtuigd dat er betere opties in de buurt moeten zijn die een betere bereikbaarheid bieden, bijvoorbeeld Kokstad of zelfs Port Shepstone.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *