Oudtshoorn: een afspraak met de prehistorie

geplaatst in: Oudtshoorn, Zuid-Afrika | 0

Hoog bezoek! De ouders van Charlotte zijn in Zuid-Afrika en komen ons trakteren op een langverwacht bezoek. Het is het eerste bezoek vanuit België in ons verblijf van 6 maanden. We hebben er lang naar uitgekeken en kunnen niet wachten tot ze ons in Pretoria komen bezoeken, dus reizen we ook eerder al hen tegemoet.

Hoewel we proberen zo min mogelijk het vliegtuig te nemen, zijn we wegens beperkte tijd genoodzaakt alsnog er een beroep op te doen. De reis brengt ons van Johannesburg tot George, de grootste stad tussen Kaapstad en Port Elisabeth. Met de auto zou de afstand tot de kuststad ruim 1.200km bedragen en dat neemt ruim 12u in beslag, maar door dikke pech zijn we toch een hele poos onderweg. Onze vlucht iets na de middag – Charlotte heeft een halve dag verlof genomen – heeft een technisch probleem, vervolgens steekt er een storm de kop op en moeten we tot 19u wachten tot een vervangtoestel. Eenmaal we met onze huurauto Oudtshoorn binnenrijden, luidt de klok al 21u. Dan hadden we misschien toch beter de auto genomen … .

De ouders van Charlotte hebben voor dit weekend alles geregeld en voor ons is het dus één grote verrassing. De ontmoeting met Phil en Linda van onze Bed & Breakfast Lodge is alleszins hartelijk en hun Gumtree Lodge is dik in orde. Hadden we zelf moeten boeken, dan hadden we hier wellicht niet verbleven wegens de prijscategorie, maar we zijn meer dan tevreden met dit luxueus verblijf. Tijd om uit te pakken is er niet, want door onze vertraging is het sluitingsuur van het restaurant Nostalgie ophanden. Het is dan ook daar dat we (schoon)vader en (schoon)moeder ontmoeten en genieten van een deugddoende maaltijd met heerlijke glazen flessen wijn. Het weerzien is hartelijk en de verhalen worden rijkelijk gedeeld, alsook de plannen van de volgende dagen worden onthuld.

Stalagmieten en stalactieten

Het plan is om vroeg te vertrekken en na een zeer deftig en stevig ontbijt springen we in onze huurauto richting Cango Caves. Voor ons allebei is het een eeuwigheid geleden dat we nog eens in een prehistorische grot terecht kwamen, maar het weerzien is fijn. Je kan kiezen tussen een anderhalf uur durend normaal bezoek of eentje ietwat  avontuurlijker waarbij je je lichaam moet wringen tussen de kleine openingen van het grottenstelsel. Onze groep kiest voor de eerste optie en daar wandelt een toffe en grappige gids mee mee die het bezoek een extra touch geeft. Hij vertelt over de San, de bosjesmannen die leefden in de grotten en over Shakira die er nog optrad. Zes grottenkamers later staan we aan de uitgang en hebben we enkele monumentale ruimtes aanschouwd. Bovendien hebben ze er een zeer gebruiksvriendelijk gangensysteem van gemaakt met veel licht. Zo is het voor iedereen vlot te bereiken, enkel met een rolstoel zal het een onmogelijk opdracht worden. Het is zeker de moeite, maar voor ons was het geen must-do activiteit. Voor gezinnen en iets oudere mensen is het zeker aan te raden.

Roadtrip

De weg leidt ons verder richting Prins Albert en dat is geen verwijzing naar het Belgisch koningshuis. Weliswaar is deze Albert er nauw verwant mee want onze Leopold I blijkt de nonkel van deze Prins Albert te zijn. Hij is op zijn beurt de man van Queen Victoria, de koningin van Engeland. Het huis van Saksen-Coburg installeerde immers meerdere koninklijke families in Europa. Hoe groots dat huis is, hoe klein het stadje hier is. Alles is nagenoeg gelegen aan een lange laan, maar de weinige restaurants lenen zich wel tot een ideaal lunchplekje in deze buurt. We hebben er immers een mooie scenic route opzitten over de Swartberg pas. Mooie vergezichten op een gravelbaantje, maar het is jammer dat de mist spelbreker was, want anders had het landschap nog meer tot zijn recht gekomen. Hoewel het rijden tussen de kloof adembenemende momenten opleverde. De weg terug is van hetzelfde kaliber, ook hier wonderschone schouwspelen die je doen denken aan Nevada en Colorado in de Verenigde Staten. Apen en gigantische schildpadden doemen op voor onze banden en aan weerszijden van de auto flitsen de wijnranken en olijfbomen langs ons voorbij. Jammer genoeg is er gedurende de namiddag geen enkele winery meer open. In het weekend zijn vele plaatsen gewoonweg dicht, of enkel zaterdagochtend open. We lassen een tussenstop in bij de Meiringspoort-waterval en banen ons een weg terug richting Oudtshoorn. In deze streek is het duidelijk minder druk, maar de landschappen zijn wel heerlijk om in te vertoeven. Niet voor niets maakt Oudtshoorn deel uit van The Garden Route, en een klein ommetje in de streek is zeker niet af te raden. Ons hele traject is misschien teveel van het goede, maar elk stuk ervan beschikt wel over zijn eigen schoonheid.

Struisvogels à volonté

’s Avonds beginnen we al met de activiteit van de volgende dag. Om al in de sfeer te zijn bestelt Charlotte’s moeder Leen namelijk een struisvogelsteak. ’s Anderendaags hebben we een afspraak bij een struisvogelboerderij en zien we haar avondmaal in levende lijve. Voor Charlotte lijken de dieren met hun prehistorisch karakter af te stammen uit het dinotijdperk, maar in deze contreien is een struisvogel een kostbaar iets. Gemakkelijk lopen er 2.000 exemplaren op de High Gate boerderij rond en we komen met een uitgebreide rondleiding veel meer te weten over dit opmerkelijke wezen. Het bezoek zou niet compleet zijn zonder dat we een kuiken in onze handen krijgen, maar ook de volwassen exemplaren mogen we met mais voederen. Ook al zijn we vegetariërs, toch hebben we van dit bezoek genoten en vinden we dat deze boerderij de dieren met eerbied behandeld, al knaagt het wel dat deze dieren in dienst staan van het consumptiegedrag van de mens.

De struisvogelboerderij betekent ook het einde van ons bezoek aan Oudtshoorn. Met ons gevieren banen we ons een weg terug richting George. We rijden tot in Wilderniss, een stadje in de buurt, waar zich enkele goede restaurants bevinden. Het afscheid is nakend en na een snelle hap scheiden onze wegen, maar niet voor lang, want 10 dagen later zullen we elkaar weerzien in Pretoria.